Thursday 17 November 2011

kesayanganku....Arissa Hanania..

15 Nov 2011..

Genap anakku setahun 2 bulan...tapi tarikh tu jugak Arissa admit ward lg..aku ngan husband decide bwk Cha pegi kecemasan sbb tgk Cha sangat pucat..perut die sblh kiri (spleen) mengeras..tiba kat kecemasan,ramai pulak dah yg tunggu turn..tp mujur cHa dapat masuk awal sbb doktor kate Cha sangat pucat..

Sebenarnya aku tau anak aku kuat...mase doktor cucuk die nk amik darah,die menangis bukan sebab sakit..tapi sebab die marah doktor and nurse baringkan and pegang die kuat..airmata xkuar pun..menjerit2 je sambil pandang aku..sedih aku tengok..=( bila result darah keluar,Hb Cha 7 je..rendah jugak tu..sebab doktor risau pernafasan Cha terganggu,doktor kate Cha harus masuk wad...n kena buat blood transfusion..aku pasrah je..xkisahla nk buat apepun..yang penting,keadaan Arissa bertambah elok..yang paling merunsingkan aku,Cha xmau makan n minum susu botol..badan die dh susut sangat...=(

Ramai yang kate anak aku ni xsihat macam budak2 lain...antibodi xkuat..selalu sakit..tapi hakikat sebenarnya,diorang xpaham...anak aku bukan camtu..orang yang xpaham tentang talasemia selalu beranggapan penyakit ni macam "barah"..setiap kenyataan dan persoalan yang dilontarkan buat aku speechless n malas untuk melayan serta menjawab mereka..beetul..anak aku memang tak sesihat budak2 lain...tapi antibodinya xlemah...Aku tau Arissa kuat semangat..seingat aku,sepanjang 1tahun 2 bulan ni,Cha baru sekali batuk n selsema..tupun Alhamdulillah..2 hari dh ok..tapi demam tu memangla banyak kali..tapi walaupun demam,Cha xpernah merengek-rengek...(klu xdemam pun die mmg xboleh langsung berenggang ngn aku,,pantang hilang je muka mama ni,menjeritla die...)aku percaya,antibodi Arissa kuat sebab die memang sangat suke susu segar..(susu badan le tu)..walaupun aku slu bising2 sebab Cha suke gigit2..(sakit giler beb..rase macam nk putus je..huhuhu)aku dh nekad dari Cha dalam perut lagi,aku nk susukan Cha sepenuhnya 6 bulan pertama n hingga 2 tahun..Alhamdulillah..walaupun badan mama die ni kecik je,tapi susu untuk Cha tetap ade..Syukur Alhamdulillah...perasaan yang sangat indah sewaktu dapat menyusukan zuriat sendiri..sambil mengisap,mata Cha pandang mama..sambil tangan sentuh2 muka mama seolah-olah memahami ape yang disampaikan untuknya...Arissa Hanania..kamulah anugerah terindah yang Allah kurniakan untuk mama dan papa..

No comments:

Post a Comment