Tuesday 1 November 2011

tabahlah wahai hati....

01 November 2011..

aku ngn encik suami bawa chacha checkup ke hospital...sebenarnya tarikh appmnt 10/11/11...tp aku risau tgk keadaan chacha yg pucat..macam biasa nurse amik darah chacha utk run blood test..apeapepun aku bersyukur sbb Hb cha 7.81 ..kire okla klu atas 7..(Hb org normal > 11)..

masa jumpa doktor,encik suami tanya tentang result darah kiteorg yang diorg amik bln 8 hari tu...doktor kate,result utuk bln 8 blm keluar..nnti die follow up HLK blk pasal tu..tp die ade bagitau tentang result kali ke 2 amik darah dlu..(bln 5)..menurut die, result darah aku mmg consistent positive beta thalasseamia trait.. =( tp sebagai trait,xjadik masalah sangat pada kesihatan aku..aku still normal mcm org biasa..Hb aku xkn berkurang kecuali at the certain time ;pregnant or fever...

encik suami punye result masih blm jelas...findings heterozygous beta thalasseamia are need to be excluded..maksudnye,sel darah ada ciri2 beta thalasseamia..tp blm consistent..that's why kne run sekali lagi Hb analysis test..petang tu,encik suami call hospital..result darah kiteorg dh kuar..tp yang sedihnye,doktor kate result kali ni darah hubby aku mmg consistent beta thalasseamia..=( Ya Allah....aku sungguh takut degar kenyataan itu...=(

Once we both are consistent beta thalasseamia trait,chacha mungkin thalasseamia intermediate or major...=( Ya Tuhan...kuatkanlah semangat ku...=..( result darah cha untuk Hb and DNA analysis blum kluar...so,segalanya belum pasti lagi...tp menurut doktor,berdasarkan result bulanan Hb chacha,xmungkin chacha major...sebab,klu baby yang ade thalassemia major,bila umur 4-6 bulan,mesti dh kene bt blood transfussion untuk setiap bulan...dalam kes my chacha ni,Hb die baru sekali bawah 7..tu pun mase die demam dlu...tp seblum masuk darah,Hb die trus naik 7.6++..lpas masuk darah.Hb die trus 11++...2 bulan pas tu,Hb die turun ke 9++...doktor kate Hb die xdrop byk sgt,so xperlu risau sangat...

aku yakin,Hb cha rendah smlm (7.81) mgkin sbb cha demam xmenentu..ade mase,badan die panas...pastu ok..pastu panas blk...aku sebagai mama die pun xpasti sgt sbb badan cha mmg slu panas mcm bdn aku..bila check suhu,normal je...die pulak aktif macam biasa je...

Ya Allah....jauhkanla anakku dari segala yang membahayakan dirinya..sembuhkanlah penyakitnya Ya Allah....jauhkanla dirinya dari menghidap "major"...sesungguhnya,aku amat menyayangi anakku...=..(berikanlah peluang kepadanya menikmati keindahnya hidup seperti kanak-kanak lain Ya Allah...aku memohon kepadaMu yang Allah...amin ya rabbal alamin...=(

No comments:

Post a Comment