Thursday 10 March 2011

menguntai kenangan (siri II)...

ni sambungan dari kisah aritu tau...

emmm...ms kandungan mula2 masuk 9 bln,aku demam...pelik sangat sebab demam aku tu sentiasa berulang-ulang..pastu siap naik bintik-bintik merah lagi kt kulit...aku dh mule takut..sbb ingat dh jd dengue suspect..

mase aku kt opis,badan dh rs lain macam...tinggal kt muka je xnaik lagi bintik-bintik merah tu...pastu adela 2 orang officer aku yang baik hati ni curik-curik keluar opis kejap semata-mata nk antar aku g klinik..ms tu aku rs terhutang budi sangat2...tq pn hana n pn.nik..klu x,aku terpaksa menapak carik bas pulak..dhla tmpt tunggu bas tu agak jauh jugak..(klu xpregnt,xla jauh pn nk bejln...ni sbb xlrt nk bwk pewott..huhuh

sampai kt klinik,dr tu amik darah aku...tunggu punye tunggu..akhirnya result darah aku pn kuar...jeng jeng jeng..............Dr kate denggi xde..tp ade kumAN YG XDPT DIKENAL PASTI pulak dalam darah aku...huhuu
bunyi mcm kronik je kn...tp sebenarnye mmg bahaya pn...
disebabkan aku mengandung,Dr kate die xblh nk kasi antibiotik..so,aku mkn panadol biase jela...
ingatkan demam tu xkn bg effect ape2..tp ape yang diharapkan,terjadi pulak sebaliknya...


ni mase ChA umur 9bulan dlm perut..sbb terlmpau xsabar nk telek ank ikut muka sape,aku & en.suami pn g bt scan 4D di Kuantan..hasilnye..."bby u all ikut muka ayahla..tgk tu hidung die..sebijik,kn??"kate doktor cina itu...
( aku jeling en.suami yg tgh terasengih2 kebanggaan....=p )


*************************************************************

Al-kisahnya bermula pada minggu ke 38 aku mengandung...mase aku bgn pagi nk sembahyang subuh,aku mcm rase mulut aku ni lain macam sikit..senang kate,macam senget je bile aku buka nk baca surah2...tp tgk kt cermin xnampk pn senget..ble aku balik rumah,mak aku tegur,"kenapa muka lain mcm je??"

lain cmne??senget tula kot...aku pn xtau..tp mmg sebelah kiri muka aku xde rase ape2 pn...mcm kebas..huhuhu...huduh sangat tau rupe aku mase tu...hampeh betul..kakak2 aku asyik gelakkan aku je...huhuu..

14 september 2010,

ptg tu,perut mmg kdg2 macam dah ade rase sakit yang amat sangat..tp xkerapla...aku siap boleh keluar g beli barang2 bby lg untuk yang kesekian kalinya...

malam tu,mak aku suh g cek muka aku yang senget ni kt hospital...so,laki aku pn bawakla aku g kt emergency...ingat nk tanye je...tup tup..aku kene tahan lak kt wad sbb bile nurse tu cek gerakan baby,die kate bby macam dh nk kuar..ape lg,aku terusla rs takut..darah pn naikla....adehhh....xpasal2 aku tido kt wad mlm tu...tiap2 10min,nurse datang amik blood pressure aku...huhu..bile dh stabil,die kate aku kene bersalin...haa???biar betik nurse ni?kate hati aku la...

pastu,datang pulak dotor lelaki muda..die kate nk cek jalan..huhuu...malu sehhhh....tp peduli la...huhuuhu..die kate jalan baru bukak 2cm..cmne nk besalin??

15 September 2010 @hari raya Aidilfitri ke 5

Pukul 10 pg tepat aku di bawa masuk laboroom...sblm tu,aku sempat teguk air milo seteguk je..huhuuhu...tgk kt tilam,ade cam darah sikit2...biar betik ni..aku xrase sakit pon???doktor-doktor lelaki muda kerumun aku sbb nk cek jln n muka aku yang senget tu..malu lagi untuk yang ke sekian kalinya....adehhh..dahla laki aku xsampai lg ni..

Pas diorang masukkan ubat,aku mula rase sakit..sakit...dan sakit yang amat sangat..sampai aku xblh nk menangis langsung.Apa yang mampu aku sebut.."YaAllah...YaAllah..YaAllah...ampunkan dosa2ku andai umur aku sampai di sini je "..nafas yang xberapa nk panjang bt bby ssh nk keluar..aku xmampu nk buka mata pun..aku dengar suami aku bisik kt telinga "bie..kepala bby dh kuar..teran kuat sikit,sayang.."
lama jugak aku try teran,tp ttp xlepas jugak..sakitnya,hanya ALLAH yg tahu...ketika tu la br aku betul realize kenapa org kate "SYURGA TU BWH TAPAK KAKI IBU..." ms tu aku dengar someone menangis...
yela..tgh2 sakit xsempat la aku nk pk sape yg nangis pulak tepi aku ni??
(aku kn pejam mata..)aku ni mati ke??
pastu aku dgr someone ckp "Encik,encik ok ke?encik xape2 ke ni?"
mase tu..barula aku tau,suami aku yg menangis td...huhuhuhu..tp kenapa??
aku pn xpasti...mugkinkah beliau xthn tgk aku kesakitan? mungkin beliau teringat cmne sshnye ibu beliau melahirkan die..or mgkin beliau genbira nk menyambut zuriat beliau?
sampai skrg,aku xtertanya pun kenapa..hihhihi..biarla..

******************************************************

pukul 2.30 pm br bby aku selamat lahir...ms tu betapa lega dan gembiranya aku rasa saat doktor letak bby atas perut aku (bby ms tu tali pusat pun doktor xpotong lg)..lepas bby kuar,aku xkisah dah doktor nk bt ape pun..aku penat sangat...sampai mase doktor jahit pn aku xrase sakit..pasal aku dh tetido kot..heheehhee...

2jam selepas dilahirkan..APGAR SCORE:9/10
(klu korang nk tau,APGAR SCORE ni adalah score di mana doktor menilai tahap kesihatan bayi sebaik sahaja dilahirkan..emm..xpaham ye??cmne ye nk ngtau..alah..score2 yg diberi berdasarkan keadaan bby...maksudnye,klu bby kuar2 je xmenangis or kurang bergerak,maksudnye ade something wrongla kt bby tu..so,score yg doc bg pn rendahla..klu score bwh 6@7 (klu xsilap akula),bby tu kena masuk NICU utk dptkn rawatan lnjut..

p/s : same kan rupe bby aku ni dgn gmbr 4D kt atas...=)


*******************************************************

17 September 2010

Pagi tu aku kuar wad...Petang tu masuk pulak wad Hospital Jengka..sbb bby kne jaundice pulak..berkampung lagi 4 hari aku kt wad...demi kesihatan bby..huhuhuhu...azabnye...


hari ke 2 di wad semasa AriSsA berumur 4hari...


Arissa Hanania Slideshow: Ain’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Putrajaya was created by TripAdvisor. See another Putrajaya slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

No comments:

Post a Comment